Internet Iconography Atlas
Custom software Artificial Inteligence, videoprojections, canvas
2016
First version programming: Emanuele Mazza
Made with Openframework
Obra adquirida por la Colección de Arte Contemporáneo de la Generalitat Valenciana
A visual essay that is constructed from the automatic translation of the curatorial text into images using Artificial Intelligence techniques. We develop a custom made software that automatically extracts the main concepts of the curatorial text of the exhibition using natural language processing techniques. When all those concepts have been extracted the system continuously searches for images on the Internet related to them. Those images are projected into the exhibition space which looks like an archive.
The installation shows a series of juxtaposed images and videos that are changing over time, at different rates, generating continuous and random visual lectures of the exhibition in relation to the huge and always expanding iconography of the internet.
This work operates only in the specific context of the exhibition whose curatorial text analyzes. In one hand it questions the unstoppable expansion of the online image as a registry of the world. At the same time, it shows us how visual representations on the globalized networks are becoming homogeneous. Concepts become icons that are repeated over and over again.
Un ensayo visual que se construye a partir de la traducción automática del texto curatorial en imágenes utilizando técnicas de Inteligencia Artificial. Desarrollamos un software a medida que extrae automáticamente los conceptos principales del texto curatorial de la exposición utilizando técnicas de procesamiento natural de lenguaje. Cuando todos esos conceptos se han extraído, el sistema busca continuamente imágenes en Internet relacionadas con ellos. Esas imágenes se proyectan en el espacio de exposición que parece un archivo.
La instalación muestra una serie de imágenes y videos yuxtapuestos que están cambiando a lo largo del tiempo, a diferentes ritmos, generando lecturas visuales continuas y aleatorias de la exposición en relación con la enorme y siempre creciente iconografía de Internet.
Este trabajo opera solo en el contexto específico de la exposición cuyo texto curatorial analiza. Por un lado, cuestiona la imparable expansión de la imagen en línea como un registro del mundo. Al mismo tiempo, nos muestra cómo las representaciones visuales en las redes globalizadas se están volviendo homogéneas. Los conceptos se convierten en iconos que se repiten una y otra vez.